ERIKA HOCK 'We never grow tired of each other.' Part one – hosting: Marge Monko ‒ Erika Hock, Marge Monko
-Erika Hock’s current exhibition, We never grow tired of each other, implements a space-structuring concept. Its layout creates transitions that literally flow between immersive installations and large-format tableaus,
establishing semi-transparent color spaces that visitors feel compelled to see, feel, and discover.
A central aspect of Erika Hock's work is the reciprocal relationship the body develops with space and objects. The artist draws on ideas from architecture, design, and art, translating them into hybrid constructs that oscillate between sculpture, installation, furniture, and display.
We never grow tired of each other. Part One—Hosting: Marge Monko expands the dynamics between artist and viewer by bringing a new party into the dialogue. Made from printed string curtains, Hock's installation works as a "hosting structure" for the Estonian artist Marge Monko, whose series Untitled Photograms certainly bears similarities to Hock's strategy of tactile desire.
For Untitled Photograms, vintage silk stocking packaging was placed under a magnifier and exposed to light. The resulting photograms have a striking graphic presence. However, they dismiss all the transparent, haptic information and qualities present in the original packaging design that make the silk stockings into an object of desire.
Marge Monko’s film Sheer Indulgence registers the same retrospective character by making formal references to commercials from the 1970-80s. In this work, four performers show desire and seduction to also be an aesthetic convention. Through the years, it has been subject to constant cultural, aesthetic and symbolic change.
In ihrer aktuellen Ausstellung „We never grow tired of each other“ realisiert Erika Hock ein raumstrukturierendes Konzept, einen Parcours, der im wörtlichen Sinne fließende Übergänge zwischen begehbarer Installation und
großformatigen Bildtableaus schafft, semitransparente Farbräume, die vom Besucher gesehen, gefühlt und entdeckt werden wollen.
Das wechselseitige Verhältnis des Körpers zum Raum und zum Objekt ist ein zentraler Moment in den Arbeiten von Erika Hock, die Impulse aus Architektur, Design und Kunst aufgreift und in hybride Konstrukte zwischen Skulptur, Installation, Möbeln und Display übersetzt.
„We never grow tired of each other. Part One - Hosting: Marge Monko“ erweitert dieses Verhältnis zwischen Künstlerin und Betrachtendem dabei um eine weitere Dialogpartnerin. Hocks Installation aus bedruckten Fadenvorhängen funktioniert als „Hosting Structure“ für die estnische Künstlerin Marge Monko deren Serie „Untitled Photograms“ durchaus Parallelen in der Strategie des taktilen Begehrens aufweist.
In „Untitled Photograms“ wurden vintage Verpackungen von Seidenstrümpfen unter den Vergrößerer platziert und belichtet. Die daraus resultieren Fotogramme von eindrücklicher grafischer Präsenz verwehren jedoch all die transparent haptischen Informationen und Qualitäten, welche den Seidenstrumpf im zugrundeliegenden Verpackungsdesign zum Objekt der Begierde werden lassen.
Diesen retrospektiven Charakter nimmt auch Marge Monkos Film „Sheer Indulgence“ auf, indem er sich formal auf den kommerziellen Werbefilm der 1970-80er Jahre bezieht. Begehren und Verführen wird hier von vier Performerinnen auch als eine ästhetische Konvention vorgeführt die im Laufe der Jahre einem ständigen kulturellen, ästhetischen und symbolischen Wechsel unterworfen ist.